Nehezen szerveztük össze az interjút, írtad, hogy nemsokára indulsz Los Angelesbe. Hogyan néz ki az ottani programod? (Az interjú február 18-án készült napján – a szerk.)
Február 24-én érkezünk meg, 25-én rendezik az Oscar-jelöltek vacsoráját. Ilyen események vannak beütemezve erre a hétre. Ügynökségek vacsorája, stábvacsora – de a pontos menetrendről fogalmam sincs.
Ezeken az eseményeken milyen feladataid lesznek?
Már semmilyenek. Február 18-án lezárul a filmakadémiai tagok szavazása, utána már akár balhézni is lehetne. Március 1-jén a jelölt vágókkal lesz egy panelbeszélgetés, még ennyit tudok. De a gyártó-forgalmazó cég, az A24 majd istápol minket, ők küldenek jobbra-balra.
Tagja vagy az Amerikai Filmakadémiának?
Nem, a magyarnak és az európainak vagyok tagja. Most majd Amerikai Filmakadémia-tag is leszek, ez automatikusan jár a jelölteknek.
Adrián Zoltán / 24.hu
Vágókra vágók szavaznak?
Nem ilyen egyszerű. A szakmádon belül az igazi elismerés a jelölés, mert más vágók jelölnek. De szavazni a teljes tagság szavaz. Úgy tudom, az akadémiai tagok 65–70 százaléka színész, mert belőlük minden évben húszat jelölnek, a többi szakma képviselői közül csak ötöt-ötöt. Szoktak készülni kutatások az Oscar-kampány végén arról, kik, hogyan és miért szavaztak. Zseniális válaszok szoktak jönni a vágói kategóriára: „tetszett a plakátja”, ez a kedvencem. „Megkérdeztem egy vágó haveromat.” De ez még a jobbik eset, sokan nem is szavaznak ebben a kategóriában, mert nem értenek hozzá.
Nagyon kevesen tudják más filmes szakmák képviselői közül is, hogy a vágás egyáltalán micsoda. A vágók tudják és a rendezők. Ezért mondom, hogy az Oscar-jelölés a legnagyobb elismerés, amit el tudok képzelni.
Az A24 mit tett annak érdekében, hogy jelöljenek téged?
Az én esetemben semmit. Ők kis stúdió az összes többihez képest. A Focus Features, amelyik a Konklávét tolja, elképesztő energiát tett abba, hogy a vágó látható legyen. Szerintem is Nick Emerson fog nyerni, amivel az égvilágon semmi problémám nincs, nagyon jó filmet készítettek. El kell fogadni, hogy a Focus mögött álló Universal stúdiónak több forrása van kampányolni. Így is elképesztő teljesítmény az A24-tól és az alkotóktól, hogy A brutalistának ennyi jelölés összejött. Brady Corbet rendezőt és a főszereplőt, Adrien Brodyt rengeteg műsorba, interjúra eljuttatták. Minden másnap másik városban voltak. Óriási melót tettek ebbe a kampányba.
Neked voltak kampányfeladataid?
Nem. Adtam három interjút, az egyikből így is balhé lett.
Azt nyilatkoztad, a magyar építészt alakító Adrien Brody magyar akcentusát mesterséges intelligencia segítségével javították fel.
Ez egy blődli volt. Egy újságíró, aki elolvasta a végefőcímet, feltett egy szakmai kérdést arról, mire használtuk az ott feltüntetett AI-t. Az ellenkampány ezt felkapta, és balhévá fújta. Beszéltünk róla korábban is, hogy óvatosan kell fogalmaznunk az AI-jal kapcsolatban, de ha rákérdeznek, nem kell letagadnunk – nem is lehetne, mert ott van a stáblistán. Mint ahogy ott van a Maria, a Dűne 2, az Emilia Pérez végefőcímén is.
Iparági gyakorlat.
Teljes mértékben, ráadásul a többiek is ugyanezt a céget kérték fel a beszédjavításra, az akcentusok alakítására. Ez nem titok. Ha viszont a közönség meghallja, hogy AI, rettegni kezd. De ez egy motor, egy gyártósor eleme. Felgyorsítja a munkánkat, nem generál semmit.
De az után, hogy ebből a nyilatkozatomból ekkora ügy lett, kérték, hogy már ne nagyon adjak interjút.
Adrián Zoltán / 24.hu
Beszéljünk egy kicsit konkrétabban A brutalistáról. Ez egy közel négyórás film, ami számos tartalmi elemében lehetne tipikus Oscar-kedvenc is: történelmi témájú, kosztümös emigránstörténet, mély identitásdráma, látványos színészi alakításokra ad lehetőséget. Formai értelemben viszont szinte mindenben ellene tart a konvencionális hollywoodi megoldásoknak. Mi az a film formai jellegzetességei közül, ami kifejezetten a vágószobában alakult ki?
The post Jancsó Dávid: Az Oscar-jelölés a legnagyobb elismerés, amit el tudok képzelni first appeared on 24.hu.