Mióta a Futni mentem több mint egy héttel ezelőtt felkerült a Netflixre, új lendületet kaptak a film megítélésével kapcsolatos viták, és akik eddig nem látták moziban, most feltétlenül szükségét érzik annak, hogy elmondják a véleményüket a rendszerváltás óta eltelt három és fél évtized legsikeresebb filmjéről. A sajtóban is megjelentek cikkek arról, hogy a streamingszolgáltató nézőit minimum megosztja a film, ami azért annyira nem meglepő, tekintve, hogy akit tényleg érdekelt, és kedveli ezt a habkönnyű, romantikus komédia műfajt, annak már volt három hónapja arra, hogy megnézze Herendi Gábor filmjét. A kérdés mégis aktuális, hiszen nem feltétlenül egyértelmű, mi vitt be 700 ezer embert emiatt a film miatt a moziba.
Az biztos, hogy plusz teherrel is jár, ha egy film ilyen borzasztó népszerű lesz, mint a Futni mentem – az ember óhatatlanul is valami korszakos műalkotást vár, miközben maga Herendi is könnyed vígjátéknak tartja a fimjét. Nem mintha A miniszter félrelép, a Valami Amerika, az Üvegtigris, a Csak szex és más semmi és a többi magyar sikerfilm a fajsúlyos drámák sorát gazdagította volna. Arról is sok szó esett már, hogy a Futni mentem esetében az időzítés – karácsony előtt, egy nehéz év végén – is sokat segített, nem beszélve a film elkészülésének körülményeiről – mindezek összeadódva tettek arról, hogy ennyire betaláljon ez a film a mozinézőknél.
Vertigo Média Futni mentem
CinemArt Nők, ha futnak
Tudható azonban, hogy a Futni mentem nem saját ötletből készült, hanem egy cseh film, a hat évvel ezelőtt bemutatott Nők, ha futnak (Ženy v běhu) adaptációja, mely ugyancsak rendkívül sikeres volt a hazájában, és a független Csehország létrejötte (1993. január 1.) óta ezt a filmet látták a legtöbben moziban az országban. A cseh eredeti sikerének értékét növeli, hogy kultúrpolitikai csatározások nem befolyásolták a sikerét, és még csak az időzítés sem lehetett a kulcs, hiszen 2019 innen nézve maga a boldog békeidők – híre sem volt akkor még háborúnak, világjárványnak vagy energiaválságnak, amiből jó kiszakadni másfél órára. Mit tudhat ez a négy kocogó nő, hogy országhatároktól függetlenül ekkora sikerük van?
Pozitív energia jövő tavaszig
A kezdetben csak forgatókönyvíróként aktív Martin Horský neve első filmje (Láska je láska – A szerelem az szerelem) óta garancia a sikerre: a vígjáték 2012 egyik legsikeresebb cseh filmje lett, majd a második (Život je život – Élet az élet) 2015-ben már a legnézettebb hazai film volt a cseh mozikban. Harmadmagával ő írta a Tökéletes nő a nyakamon (Bezva ženská na krku) című sikervígjáték forgatókönyvét is, és ezek megnyitották a lehetőséget az előtt, hogy Horský végre ne csak írjon, de a rendezői székbe is beülhessen.
Rendezői debütálása a Nők, ha futnak volt, melyet 2019 februárjában mutattak be: Horský – akinek állítólag futás közben jutott eszébe a film alapötlete is – azzal biztatta a nézőket, hogy filmje „szórakoztatja, megörvendezteti és pozitív energiával tölti fel őket tavaszig… ideális esetben jövő tavaszig.” A film a premierje előtt komoly reklámkampányt is kapott, és sok ismert cseh színész szerepelt benne:
Martin Hofmann például az aktuálisan legsikeresebb akkor futó cseh sorozat, a Most főszerepét játszotta éppen (ebből is készült magyar remake, A Nagy Fehér Főnök),
az anyát alakító Zlata Adamovská a cseh film és televízió egyik legismertebb színésznője, számos sorozatban és vígjátékban szerepelt,
míg Ondřej Vetchý szintén országszerte ismert színész, aki többféle zsánerben is otthonosan mozog, jó pár kultikus szerepet játszott már korábban, és nem utolsósorban Horský korábban írt vígjátékaiban is szerepelt.
A film rögtön az első héten le is nyomta a szintén frissen a moziba került Bohém rapszódiát nézőszámban, majd rekordok egész sorát döntötte meg: 2019 végére több mint 1,5 millió néző látta (ez, ugye, máig a legmagasabb), és az összbevétele elérte a korábban példátlan 212 millió koronát (1 cseh korona jelenleg 16 forint). Egyben ez a vígjáték lett az a film, amelynek a nézettsége a legrövidebb idő alatt érte el a premier után az egymilliót.
A kritikák ugyan nem feltétlenül lelkesedtek a filmért, de abban egyetértettek, hogy a Nők, ha futnak sokkal jobb, mint a Horský forgatókönyvéből készült korábbi, sablonosnak titulált komédiák. Még a fanyalgók is elismerték a film humorát, a színészek játékát, és hogy a kiszámítható fordulatok ellenére is tényleg pozitív hangulatú, igazi „feel-good” filmélmény. Hasonlókat olvashattunk a Futni mentem kritikáiban is, ám a két film között azért vannak különbségek.
Mélység és középosztály
Bár a Futni mentem cselekménye nagy vonalakban megegyezik a cseh eredetivel, Herendi Gábor sekélyesnek érezte azt: „Rábeszéltem a producereket, hogy írjuk át a forgatókönyvet, és belevittük az anya és lányai közötti konfliktust. Szerintem ez adott neki mélységet. Egy széthulló családdal indul a történet, amely újraegyesül a végére. Ettől tudott érzelmes is lenni, nem csak vicces” – mondta az interjúnkban.
Azaz a prágai családban nincsenek a múltból áthúzódó sérelmek, és a film elején meghaló apa sokkal pozitívabb és kedvesebb figura, mint az önző és infantilis Zoltán (Csuja Imre), így fel sem merül, hogy a lányok neheztelnének a szüleikre, mint a magyar filmben. Még fontosabb változtatás talán, hogy teljesen új karakter lesz az egyik lányból: Bára, azaz a Futni mentem Dorinája, a Tenki Réka által alakított karrierista ügyvédnő a cseh verzióban (Veronika Khek Kubařová játssza) eleve nem is a legidősebb, hanem a középső a sorban, és nemhogy nem karrierista, de még foglalkozása sincs, ezzel szemben úgy ismerjük meg, hogy kapcsolatban van egy festővel, akitől hiába akar gyereket. Miután a barátja megcsalja, Bára az anyjához költözik, és kizárólag annyi derül ki róla, hogy gyereket akar – a cseh kritikák is egyetértettek abban, hogy messze az ő eseményszála a leggyengébb a filmben.
CinemArt Tereza Kostková, Veronika Khek Kubařová és Jenovéfa Boková a Nők, ha futnak című filmben.
Vertigo Média Tenki Réka, Lovas Rozi és Trill Beatrix a Futni mentem című filmben.
A másik két lány hellyel-közzel megmarad, bár a csehben a Lovas Rozi alakította Kata megfelelője, Marcela (Tereza Kostková) nem féltékenykedik ok nélkül a férjére, míg a legfiatalabb lány, Kačka (Jenoféva Boková) göröngyösebb úton talál egymásra a futóedző Vojtával (Vladimír Polívka), mint Emma (Trill Beatrix) Mátéval (Ember Márk). Ezek tehát a cselekmény különbségei, ám a két film között vannak további differenciák is, melyek a két társadalom eltéréseit is leképezik.
The post Mit tud ez a négy kocogó nő, aki a magyar és a cseh mozikban is rekordokat döntött? first appeared on 24.hu.