Elfújta a szél, Nem félünk a farkastól, A Gyűrűk Ura – A Gyűrű szövetsége, Emilia Pérez. A négyből három Hollywood különböző korszakainak veretes klasszikusa, a negyedik pedig francia művészfilm, amelyben egy transznemű mexikói drogbáró nővé műtteti magát, majd megtanul vezekelni a bűneiért. Mégis közös ezekben a filmekben, hogy mindegyiket tizenhárom Oscar-díjra jelölték, ezzel pedig a díj legszűkebb elitjébe kerültek. Csak néhány film akad, amit ennél is több, tizennégy Oscarra jelöltek az Amerikai Filmakadémia csaknem százéves történetében.
A február végétől a magyar mozikban is látható Emilia Pérez eddigi Oscar-története igazi hullámvasút. Négy Golden Globe-díja és rengeteg jelölése után egyértelmű éllovasként várhatta volna a márciusi gálát, ha a Variety filmes szaklap szabadnapos újságírójának nem jut eszébe visszagörgetni a tizenháromból az egyik Oscar-jelölést begyűjtő női főszereplő, Karla Sofia Gascón Twitter-fiókját. De eszébe jutott, és az derült ki, hogy Gascón éveken át rasszista és iszlámellenes bejegyzéseket tett közzé, többek között az Oscar-gáláról, amelynek 2021-es kiadását nézve, mint írja, nem tudta eldönteni, „valamiféle afrokoreai fesztivált vagy Black Lives Matter tüntetést lát-e”. Mindez annak fényében különösen ironikus, hogy Gascón transznemű, aki maga is – mint ezt tavaly májusban, a cannes-i filmfesztivál megosztott színésznői díjának átvétele után hangsúlyozta – folyamatosan kénytelen eltűrni az internetes mocskolódást.
Amy Sussman / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images / AFP Adriana Paz, Edgar Ramírez, Selena Gomez, Jacques Audiard, Karla Sofía Gascón és Zoe Saldana 82. Golden Globe-gálán 2025. január 5-én.
Romba dönti-e az ügy az Emilia Pérez alkotóinak Oscar-reményeit, és hogyan kezeli az ügyet a streamingszolgáltató, amely az utóbbi években filmgyártóként és –forgalmazóként a régi filmstúdiók versenytársává nőtte ki magát? Egyáltalán hogyan jutott odáig az amerikai filmipar, hogy legjelentősebb elismeréséért, a legjobb filmnek járó Oscar-díjért már jó ideje nemcsak hollywoodi filmek, hanem francia, koreai, mexikói művészfilmek is vetélkedhetnek? Mennyiben köszönhető ez a filmek minőségének, és mennyiben a filmek körüli reklámkampányok átalakulásának?
The post Rasszista transznemű siklatta ki a Netflix kampánygőzhengerét first appeared on 24.hu.